dØLe i Sunnfjord

Image

Stikk innom butikken i dag 21 mars eller lørdag 22.mars. Offisiell åpning fredag 28.mars.

De fleste av dere har hørt om Fossen Bryggeripub som åpnet i 2012 her i Dale i Sunnfjord. Da vi åpnet tenkte jeg at 50 ølsorter var passe antall. Mange sa at jeg var sprø som skulle prøve å tilby så mange sorter, det kan det vel ikke være behov for sa de. Jeg tenkte at de har kanskje rett, så jeg prøver heller med 100 ølsorter (!). Dette blir ca 10 innbyggere pr ølsort. På Wesselstuen i Bergen er det f.eks. 250 000 innbyggere pr ølsort. Dette forholdstallet virker jo bra for Dale i Sunnfjord sin del, fordi her står smaksopplevelsene i fokus og ikke rusen som øl kan gi. Dale er allikevel ikke best, på første plass kommer Skorovas som har ca 1 innbygger pr ølsort, all ære til innbyggerne i Skorovas som gjør dette mulig. Og all ære til innbyggerne i Dale i Sunnfjord som har gjort det mulig for Fossen å fortsette å tilby så stort utvalg, og etterhvert åtte tappekraner.

Fredag 28.mars åpner jeg noe som kanskje bringer Dale i Sunnfjord helt i Norgestoppen. Gulating Ølutsalg kommer til å ha 100 ølsorter i butikkstyrke. Her snakker vi altså om 10 innbyggere pr ølsort. Nærmest oss blir Vaaland i Bryne med ca 50 innbyggere pr ølsort. Fredag 21 og lørdag 22 mars kan alle stikke innom for å se om det er noe de liker

Finnes det grunnlag for å drive en spesialbutikk for øl på et så lite sted? Svaret er; jeg vet ikke, ingen har gjort det før, det hjelper ikke hvor mange regneark jeg lager på dette. Det jeg vet og det jeg lever etter er Gulatings eget slagord; LA FOLKET BESTEMME. La folk velge selv hvilket øl de skal drikke. Ikke la dette dikteres av dagligvarekjedene, de store bryggeriene eller noen andre. Det jeg også vet fra Fossen og fra det vi ser i USA er at folk er interessert i langt mer enn pils, pils er bare en av mange ølsorter. Vi vet også at øl kan gi smaksopplevelser på samme måte som mat og vin.

Til helsedirektoratet vil jeg si dette; dere har sendt brev til Hubertus Bryggeri i Lesja og gitt beskjed om at de må slutte å informere så mye om ølet de brygger, og ihvertfall ikke vise bilder av det. Folk kan bli fristet må vite. Dere løper egentlig ærend for de store bryggeriene når dere sender slike brev. De store bryggeriene trenger ikke informere om hvor ølet er tilgjengelig, de trenger heller ikke vise bilder av ølet sitt. Ølet deres er tilgjengelig overalt, i svære paller hos alle dagligvarekjedene, svært godt synlig.

Til politikere som landbruksminister Sylvi Listhaug vil jeg si dette. Det er flott og helt riktig at du vil forandre retningslinjene for småskalaprodusenter. Små mikrobryggerier er et viktig bidrag for å skape vekst, arbeidsplasser og stolthet i små bygdesamfunn. Jeg kan med hånda på hjerte si at det finnes ikke et eneste mikrobryggeri i Norge (eller i verden) som bidrar til økt fyll, eller andre negative konsekvenser av alkohol. Å legge forholdene til rette for de små mikrobryggerier er god distriktspolitkk. Derfor bør det være tillatt for mikrobryggerier å informere om produktene sine, vise bilder av dem, og fortelle folk hvor man kan få kjøpt dem. På dette området kan du, Sylvi Listhaug, være helt sikker på at du har folket med deg.

Jeg kan også med hånda på hjertet si at Fossen i Dale ikke på noe tidspunkt har bidratt til økt fyll i Dale med sine 100 ølsorter. De som vil bli fulle på øl kjøper ikke øl fra Ægir til nærmere 60 kroner i butikken, de kjøper heller ikke en flaske single hop Mikkeller til nærmere 100 kroner på puben.

Øl er kultur, øl gir smaksopplevelser og LA FOLKET BESTEMME

Reklame
Dette innlegget ble publisert i Moderne klassifisering, Politikk og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s